Inici > Projectes europeus > Programa 4P’s de transformació digital del màrqueting turístic

Programa 4P’s de transformació digital del màrqueting turístic

El Programa 4P’s de transformació digital del màrqueting turístic és el gran projecte de transformació digital de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), i es durà a terme fins al 2027. Se centra en una transformació en processos, plataformes, públics i productes, amb l’objectiu principal de transformar en profunditat la promoció turística a Catalunya aprofitant les noves tecnologies per millorar els serveis prestats per l’ACT.  

Contribueix a l’informe sobre digitalització en el turisme de la Unió Europea Transition pathway for tourism, que evidencia que la transició digital és un dels factors principals de transformació del sector. Aquest procés modifica el sistema productiu, canvia la manera com s’integren les dades amb la presa de decisions i permet conèixer millor les necessitats específiques dels visitants. 

L’adopció de tecnologies emergents, com l’ús del blockchain, el big data, la intel·ligència artificial i les plataformes d’experiència digital, entre d’altres, introdueixen innovacions significatives que revolucionaran el sector turístic. Aquesta transformació digital pivota sobre 4 blocs i 9 actuacions:  

  1. Transformació en processos  
  • Nou ecosistema digital i innovació per al màrqueting turístic de Catalunya: Integració innovadora de diverses tecnologies digitals per millorar la promoció de Catalunya. 
  • Pla de suport a l’emprenedoria tecnològica aplicada en turisme StarTechTour Challenge i Blockathon: Foment de solucions tecnològiques innovadores de start-ups per als reptes del turisme. 
  • Governança del Programa 4P’s. 
  1. Transformació en plataformes 
  • Nou portal turístic www.catalunya.com: Epicentre de l’ecosistema digital de la destinació (multiidioma, multisuport, multicanal i multiplataforma).  
  1. Transformació en públics 
  • Nou CRM B2C i B2B: Transformació de la manera com l’ACT es relaciona tant amb el públic final (B2C), amb un sistema d’ofertes segmentades, com amb els professionals del sector (B2B).  
  • Plataforma d’experiència digital DXP – estratègia de continguts orientats als diversos visitor persona: Repositori de continguts turístics per alimentar els canals dels diversos agents 
  • Indicadors clau d’activitat turística a partir de big data: Intel·litur - intel·ligència turística: Plataforma d’anàlisi de dades per a la presa de decisions empresarials. 
  1. Transformació en productes 
  • Smart Catalunya App: Incorporació de tecnologies emergents per assolir una experiència turística més sostenible. 

Amb el desenvolupament de les actuacions previstes i interconnectades, en el marc del Programa 4P’s, s’esperen principalment els resultats següents:  

  • Impuls de la innovació digital en el sector turístic.  
  • Optimització de serveis personalitzats segons el perfil dels visitants. 
  • Millora de l’ecosistema: creació de plataformes tecnològiques que faciliten la col·laboració i la connexió entre els diversos actors del sector turístic i augment de la competitivitat de la destinació Catalunya gràcies a la integració de solucions digitals que milloren la gestió i la promoció turística. 
  • Desenvolupament de noves eines digitals que enriqueixen l’experiència dels turistes durant la seva estada. 
  • Transformació del model de governança del turisme a Catalunya: una governança descentralitzada, autònoma, eficient i regenerativa gràcies a la tecnologia blockchain
  • Foment de pràctiques turístiques sostenibles que minimitzen l’impacte ambiental de l’activitat turística. 

El Programa 4P’s es basa en l’economia de plataforma, per proporcionar un nou ecosistema digital i impulsar la innovació per al màrqueting turístic de Catalunya. 

El Programa 4P’s està recollit com a projecte a desplegar en el marc del Pla sectorial per a la transició de Catalunya cap a l’estat de benestar digital 2023-2027, de la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital, i contribueix als objectius dels diversos plans de màrqueting turístics de Catalunya impulsats per l’ACT. 

El Programa 4P’s de transformació digital del màrqueting turístic és un projecte estratègic de la UE, cofinançat en un 40 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa del FEDER de Catalunya 2021-2027 

Té un pressupost total de més de 15 milions d’euros (subvenció FEDER per un total de més de 5,4 milions d’euros) i s’executa en col·laboració amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) per a la contractació i posada en marxa de totes les activitats vinculades a eines tecnològiques i solucions TIC. 


PROGRAMES I PROFESSIONALS

ACT Tarragona Turisme Diputacio Lleida ddgi Twitter Barcelona Turisme Cambres Catalunya