La MISSIÓ de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) és contribuir a la prosperitat de Catalunya i del seu sector turístic, essent la seva veu a l’exterior, tot orientant-se a la captació i satisfacció d’un turisme de més valor afegit.
La VISIÓ de l’ACT és esdevenir el líder en màrqueting per al sector turístic català, els col·laboradors i els turistes, i un referent internacional.
Els VALORS corporatius són els següents:
. Innovació: ens convida a anar més enllà dels estàndards i qüestionar-nos els nostres processos i protocols marcats, aportant així noves solucions, i aconseguint ser un referent en el sector com a organisme dinàmic i amb visió de futur.
. Proactivitat: per tal de ser un equip altament competitiu hem de donar respostes de forma responsable i amb altes dosis d’iniciativa.
. Pensament positiu: i actitud positiva. Cal fer front a les dificultats convertint-les en reptes i en oportunitats per a créixer professionalment.
. Compromís: és un valor intrínsec que ens fa sentir la missió de l’Agència Catalana de Turisme com a pròpia i actuar en conseqüència.
. Visió global: anar més enllà de la nostra realitat més propera, tenint una perspectiva global de com nosaltres i els altres (socis i col·laboradors) podem contribuir a assolir els objectius del Pla de Màrqueting i tots junts fer de la nostra missió una realitat.
. Empatia: ens ajuda a relacionar-nos entre nosaltres i entendre el posicionament dels nostres companys, clients i sector, per tal d’actuar d’una forma més unida, trobar solucions i aconseguir els objectius comuns.
. Responsabilitat: correspon a totes les persones que formen l’ACT, des de càrrecs directius, fins a càrrecs administratius, passant per comandaments i personal tècnic i en totes les activitats que es duen a terme en llurs àmbits d’actuació. L’abast d’aquest valor inclou tant el concepte d’assumpció de responsabilitat com el de retiment de comptes. La responsabilitat pot explicar-se com la manera òptima de treballar en una organització i que alhora integra els valors exposats de proactivitat i compromís. Es tracta, en definitiva, de la transparència en la rendició de comptes, «d’assumir les pròpies accions», que demostra com s’actua des de l’ACT per assolir la seva missió: assumint i responsabilitzant-se de les decisions que es prenen en l’organització i responent dels seus actes.
. Transparència: és el valor imprescindible sense el qual no es pot fomentar la rendició de comptes. Tal com s’indica en el portal de transparència del Govern de la Generalitat, s’aplica a totes les persones que treballen sota la seva estructura.
. Sostenibilitat: des de l’ACT, primera entitat a obtenir la certificació Catalunya Biosphere Responsible Tourism Destination, vinculada al Global Reporting Initiative, s’estableix com a principal valor, entre tots, el compromís envers la sostenibilitat del nostre model turístic. I així es va reafirmar quan el conseller d’Empresa i Treball va signar la Declaració de Glasgow per a l’Acció Climàtica en Turisme el 19 de gener de 2021. Des de l’entitat hi ha compromís per promoure una política efectiva en aquest àmbit i, en conseqüència, també es vol adoptar el marc apropiat per ajudar al personal a incorporar aquest principi en qualsevol actuació i presa de decisió. Des de l’ACT hi ha compromís de promoure i fomentar un model turístic econòmic, social i ambientalment sostenible. Ara bé, sense reduir-ho només a això, sinó com una gestió sostenible i global de la destinació que treballa sota el prisma de: “Millors llocs per viure, millors llocs per visitar”.
Un turisme sostenible és aquell que sap satisfer les necessitats del present sense comprometre’n les de les futures generacions.
La sostenibilitat en el model turístic català és un valor irrenunciable. Des del sector públic, però també des del privat, s’ha de mantenir el compromís d’apostar per una gestió el més sostenible possible, tant pel que fa a l’impacte sobre el medi ambient, com sobre la societat i l’economia. Actuar així ens assegura un futur millor, responent positivament als canvis ambientals i a les necessitats de la societat. Només amb aquesta actitud farem de Catalunya un millor país on viure i una millor destinació per als nostres visitants.
Actuacions per a una destinació sostenible
Catalunya és una destinació amb un alt compromís per abordar la seva gestió turística de manera ambiental, social i econòmicament sostenible. Per això, estem orientant l’estratègia i el màrqueting turístic en aquesta direcció. Un exemple d’aquesta voluntat és que des de l’any 2012 estem adherits al Programa d’acords voluntaris per al compromís amb la reducció de CO2, a través del qual ens hem compromès voluntàriament a reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) més enllà del que obliga la normativa. La missió que ens hem marcat, però, només podrem aconseguir-la amb la complicitat i col·laboració de tot el sector turístic català.
Estratègia de sostenibilitat de l’Agència Catalana de Turisme
El turisme s’enfronta a grans reptes i amenaces i és una de les activitats econòmiques més vulnerables a fets inesperats, tal com ha demostrat la crisi sanitària que es va iniciar a finals del 2019 i que està tenint repercussions socioeconòmiques a escala global i local.
L’Estratègia de sostenibilitat 2021-2023 de l’Agència Catalana de Turisme, amb el Pla de màrqueting turístic, és el marc d’actuació de l’organització en l’impuls d’un model turístic i de màrqueting turístic sostenible per als propers anys.
Accedeix a l’Estratègia de sostenibilitat
Accedeix a la memòria de l’Estratègia de sostenibilitat
Programa d’acords voluntaris de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic
Des de l’any 2012, l’ACT està adherida al Programa d’acords voluntaris per al compromís amb la reducció de CO2, de manera que cada any i segons la normativa ISO14046-1:2019, incorpora l’abast de la petjada de carboni de l’entitat. Així mateix, aquesta adhesió inclou el compromís anual per part de l’ACT d’adoptar mesures per reduir-les. L’Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC) és l’entitat que verifica i ratifica la pertinença al programa.
Infografia petjada de carboni 2021
Publicació Catalunya, destinació sostenible
Per mostrar que la nostra destinació avança cap a una gestió cada vegada més sostenible, hem elaborat la publicació “Catalonia, a sustainable destination”, on es pot consultar un recull d’iniciatives públiques i privades que poden servir de referent sobre aquest tema per al conjunt d’empreses i entitats que formen el nostre sector.
Consulta la publicació en anglès – Catalonia, a sustainable destination
Consells per millorar la gestió sostenible del teu negoci
Aquests vídeos són peces informatives que ajuden a millorar la gestió de l’aigua, el consum d’energia i els residus, així com fer un negoci més accessible o proporcionar eines per comunicar als clients les accions en gestió sostenible que s’estiguin aplicant.
Llista de reproducció – Catalunya, destinació sostenible
Consells per reduir el consum d’aigua
Consells per reduir el consum d’energia
Consells per millorar la qualitat de l’aire
Consells per connectar els teus clients amb la natura
Consells per gestionar eficientment la teva empresa
Consells per incorporar les noves tecnologies al teu negoci
Consells per minimitzar i gestionar els residus
Consells per impulsar l’accessibilitat del teu negoci
Consells per supervisar el consum i les compres del teu negoci
Aprèn a comunicar millor els teus esforços en sostenibilitat
En un mercat ple d’opcions similars quant al preu, la ubicació, la comoditat i la marca, els valors i les accions de sostenibilitat poden marcar i marquen la diferència d’un producte. Els consumidors prefereixen les empreses que són responsables mediambiental i socialment. Per tant, és necessari oferir productes interessants, atractius, originals i fàcils d’entendre, i és aquí on la sostenibilitat guanya terreny. Per aquest motiu, hem editat la publicació “Obre les portes”, on presentem les 5 preguntes que poden ajudar a promocionar i comunicar el caràcter únic i els esforços sostenibles d’una empresa.
Esdeveniments sostenibles
Posem al servei del sector MICE diferents eines per facilitar la implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en els esdeveniments i reunions professionals que es duen a terme a Catalunya. Consulta la infografia explicativa i treu partit de les eines següents:
Turisme accessible. Glossari de conceptes i la cadena de l’accessibilitat turística
Turisme accessible és gaudir d’entorns, infraestructures, equipaments i serveis en igualtat de condicions, d’autonomia i seguretat. En aquesta publicació s’expliquen els conceptes entorn de l’accessibilitat, es descriuen amb detall totes les baules que formen la cadena de l’accessibilitat turística i la importància que aquesta no es trenqui per gaudir d’una experiència de viatge positiva. Així mateix, ofereix una sèrie d’indicadors relacionats amb cada baula, per detectar on cal revisar l’accessibilitat de la destinació, producte o servei. Tot això amb la voluntat d’incrementar la qualitat dels serveis i productes turístics i així aconseguir un veritable turisme per a tothom.
Manual Turisme per a tothom
El turisme accessible ha esdevingut en una de les nostres principals línies estratègiques. Per aquest motiu, juntament amb en el sector, estem treballant per fer visible aquesta necessitat i, consegüentment, suprimir les barreres arquitectòniques i de comunicació. L’objectiu final és apropar l’oferta per tal que totes les persones puguin gaudir d’unes vacances i d’un temps lliure de qualitat i, especialment, aquelles amb mobilitat reduïda o amb discapacitat.
Fruit d’aquest treball hem publicat el manual “Turisme per a Tothom”, on es recullen consells i idees per millorar la qualitat dels equipaments així com la responsabilitat social del nostre sector.
Publicació interactiva en català
Publicació interactiva en castellà
Píndoles audiovisuals amb consells d’accessibilitat
Aquest manual ha estat seleccionat com a Bona Pràctica 2019 en la desena edició dels Premis Internacionals 2020 de la Fundació Design For All.
Dades de mercats emissors de turisme accessible
Sota el concepte de “persones amb necessitats d’accessibilitat” s’inclouen aquells individus que de manera permanent o temporal presenten dificultats que impacten en el desenvolupament de les seves activitats diàries. Ens referim a aspectes sensorials, de mobilitat, de comunicació o cognitius, així com limitacions amagades. Destaquen pel seu nombre les persones amb discapacitat, les majors de 65 anys amb alguna discapacitat associada i les que viatgen amb infants.
Per tal que el sector turístic català pugui disposar de dades sobre el volum de mercat amb necessitats d’accessibilitat dels diferents països emissors amb més potencial de demanda, hem elaborat les càpsules de vídeo Catalunya, destinació accessible. Aquesta llista de reproducció recull, per països, informació sobre les seves motivacions per viatjar, les destinacions que més escullen i eines per apropar-se a aquest segment de mercat.
A més de la càpsules informatives, també hem editat la publicació “Brief. Mercats emissors de turisme accessible”, que recull dades de turisme sobre les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda en els diferents mercats emissors.
Esdeveniments accessibles
El Catalunya Convention Bureau ha elaborat una sèrie d’eines per impulsar l’accessibilitat a les reunions i esdeveniments professionals.
Programari d’accessibilitat turística PROA
Amb l’objectiu que els agents turístics de la destinació Catalunya puguin conèixer el grau d’accessibilitat de les seves instal·lacions, es posa a disposició del sector el programa d’accessibilitat turística PROA. Es tracta d’una eina d’autodiagnosi en línia que permet analitzar fins a 20 tipologies diferents d’espais turístics (públics i privats) de manera gratuïta, per avaluar-ne i millorar-ne l’accessibilitat. Realitzant un qüestionari de resposta ràpida obtindran els seus resultats envers diverses tipologies de discapacitat, així com propostes de millora per adaptar el seus espais al Turisme per a Tothom.