2018: Any del Turisme Cultural
El secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria, i el director general de Turisme, Octavi Bono, van presentar el passat dia 20 de març l’Any del Turisme Cultural davant de més de 650 professionals del món del turisme i la cultura. L’acte va tenir lloc al Museu Nacional d’Art de Catalunya-MNAC, i hi van estar també presents la secretària general de Cultura, Maria Dolors Portús, i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa.
L’any 2018 va ser declarat com Any Europeu del Patrimoni Cultural per part de la Unió Europea. En aquest marc, l’Agència Catalana de Turisme (ACT) va decidir proclamar el 2018 com l’Any del Turisme Cultural per reivindicar el paper de la cultura com a factor clau de diferenciació i singularització de la destinació turística catalana.
Es tracta, doncs, d’un desafiament bidireccional en el qual la cultura potencia la singularitat dels atractius turístics culturals, i el turisme assumeix el repte de fer valer la cultura i contribuir a la seva sostenibilitat social i econòmica. D’aquesta manera, es vol reivindicar tot el patrimoni cultural, tant el més reconegut internacionalment com el més local i desconegut.
Al llarg d’aquest any 2018 es duran a terme més de 150 accions adreçades tant al públic final com als professionals organitzades per diferents empreses i entitats del món del turisme i la cultura.
L’Agència Catalana de Turisme destina un pressupost de 2.800.000 euros per promocionar aquest any temàtic en diferents mercats. Així, a banda del propi mercat català, l’Agencia Catalana de Turisme ha seleccionat un seguit de mercats on es focalitzaran les seves accions, ja sigui perquè en aquests mercats els turistes tenen un gran interès en el turisme cultural, o bé perquè, tot i ser mercats emissors importants, la cultura no es troba entre les motivacions principals de viatge i es vol aconseguir que ho sigui. Així, els mercats de proximitat on es durà a terme la promoció de l’Any del Turisme Cultural són França, Alemanya, Rússia, Itàlia, Regne Unit i Irlanda, Espanya, Bèlgica i Països Nòrdics, mentre que els mercats llunyans escollits són Estats Units i Canadà, Austràlia, Xina, Japó i Xile.
Per a més informació sobre l’Any del Turisme Cultural es pot consultar el web: