Inici > 2016 Any de la Gastronomia i l’Enoturisme

2016 Any de la Gastronomia i l’Enoturisme

L’Agència Catalana de Turisme ha declarat el 2016 Any de la Gastronomia i l’Enoturisme com una oportunitat per centrar els esforços promocionals turístics de Catalunya en accions específiques i genèriques lligades a les experiències de turisme gastronòmic i d’enoturisme.

És també una invitació a una experiència de descoberta que vol arribar a l’àmbit de les emocions. Una descoberta de la cuina, dels vins, dels productes i del territori. Una oportunitat per viure una experiència turística transversal que complementa perfectament tota la resta d’experiències turístiques.

Per tal de capitalitzar el potencial del turisme gastronòmic i l’enoturisme, l’Agència Catalana de Turisme desplegarà tot un seguit d’accions promocionals emmarcades en l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme, tal com va fer el 2015 amb l’Any d’Interior i Muntanya i, el 2014, amb l’Any del Turisme Familiar. Enguany, l’ACT centrarà tots els seus esforços comunicatius en la gastronomia i l’enoturisme, amb els objectius següents:

  • Reivindicar la gastronomia com a element identitari.
  • Posicionar Catalunya com a destinació enogastronòmica de referència als mercats internacionals.
  • Donar a conèixer entre el públic català l’enorme varietat i qualitat del turisme enogastronòmic de Catalunya.

L’ACT durà a terme més de 150 accions a les quals destinarà dos milions d’euros de pressupost, el més elevat dedicat mai a un any temàtic.

Els mercats prioritaris seran: França, el Regne Unit, Alemanya i Espanya; en un segon nivell: Benelux, països nòrdics, Itàlia i els EUA, i, en un tercer nivell, el Sud-est asiàtic, Sud-amèrica, la Xina i Rússia.

Pla d’accions i objectius. Accions destacades:

  • Catalan Wines USA a Washington DC i Denver (febrer i maig 2016): Juntament amb ACCIÓ i el seu programa de promoció dels vins catalans, es realitzaran dues presentacions sobre Catalunya com a destinació enogastronòmica a Washington DC i a Denver.
  • Congrés Internacional d’Enoturisme (abril 2016): Dues jornades de debat i reflexió sobre l’experiència de l’enoturisme al món i de quina manera cal orientar l’oferta a les noves tendències de demanda. Aquestes jornades s’articularan al voltant d’un congrés i d’una trobada comercial. Es calcula que hi assistiran al voltant de 60 operadors turístics i una vintena de representants de premsa. L’ACT organitzarà viatges de familiarització perquè els operadors participants coneguin l’oferta enoturística de Catalunya.
  • Monogràfic a la revista Traveler (Espanya, maig 2016/Regne Unit i Holanda, octubre 2016): «Catalunya for foodies» de la revista Traveler Pocket sobre Catalunya i la seva oferta com a destinació de turisme gastronòmic, sobre la base de diferents itineraris gastronòmics que recorreran el territori.
  • Wine and Bussiness Club a París (abril 2016): Amb el suport de l’Oficina d’ACCIÓ a París. El Wine & Business Club és la primera xarxa europea de directors d’empreses i professionals de diversos sectors unida al voltant d’una triple temàtica: economia, gastronomia i vi. La xarxa està constituïda per 2.500 membres repartits en 14 clubs. L’acció consistirà en una presentació de la Catalunya enogastronòmica amb la presència d’un xef català. La presentació anirà seguida d’una degustació de vins catalans que els productors presentaran prèviament. El públic objectiu d’aquesta acció són els empresaris membres del Club i els periodistes.
  • Mercat d’Escapades (maig 2016): Orientat a oferir escapades per gaudir de l’interior i de la natura de Catalunya amb un fort component enogastronòmic. Ubicat al passeig Lluís Companys de Barcelona,  aquest mercat permetrà al sector turístic oferir al públic, entre d’altres, experiències enogastronòmiques i comercialitzar-les directament in situ. També hi haurà activitats de dinamització, com ara tallers, experiències i tastos de productes.
  • Benvinguts a Pagès (juny 2016): Coorganitzat per la Generalitat de Catalunya i la Fundació Alícia, es tracta d’un cap de setmana de portes obertes a les explotacions agrícoles i ramaderes. El públic s’acostarà als productors, que podran mostrar les seves explotacions, oferir tastos i comercialitzar productes. A més,  la restauració i l’hoteleria oferiran estades i menús amb promocions específiques. Per a més informació podeu consultar el web: http://www.benvingutsapages.cat/
  • Premis d’Enoturisme (juny 2016): Segona edició dels Premis d’Enoturisme. Aquests guardons tenen l’objectiu de reconèixer les millors iniciatives enoturístiques que s’han posat en marxa al país i pretenen ser un estímul per a les empreses perquè vetllin per la qualitat, la sostenibilitat i l’especialització del seu producte, incentivar-les a millorar contínuament les seves ofertes i a innovar a l’hora de plantejar noves propostes.
  • El Sopar de les Estrelles (setembre 2016): Sopar del Dia Mundial del Turisme 2016,  adreçat al sector turístic català, que agruparà el màxim nombre d’estrelles Michelin de Catalunya que mai hagin participat en un únic esdeveniment.
  • Mostra de Vins i Caves (setembre 2016): Presència dins de l’estand de l’Agència Catalana de Turisme promocionant el turisme enogastronòmic.
  • Benchmark a la Llombardia (2017): Viatge de transferència de coneixement entre Catalunya i la Llombardia, Regió Europea de la Gastronomia 2017, amb l’objectiu de conèixer bones pràctiques d’altres destinacions.
  • Buy Catalunya 2016 (octubre 2016): L’acció promocional més important de l’any, en què la gastronomia i l’enoturisme tindran una forta presència. L’objectiu és reunir empreses turístiques catalanes i operadors turístics internacionals especialitzats en aquest àmbit. En total es preveuen més de 2.000 trobades comercials.
  • Exposició sobre El Celler de Can Roca. “De la terra a la lluna” (setembre 2016-abril 2017): Exposició sobre el millor restaurant del món que es podrà veure al Palau Robert de Barcelona i a Girona. Posteriorment, la mostra viatjarà a diverses ciutats d’arreu del món.
  • Workshop Intersectorial al proper Fòrum Gastronòmic (octubre 2016): Workshop entre els diferents agents del turisme enogastronòmic a Catalunya (restaurants, hotels, agències de viatges,  entitats de promoció turística, cellers…) per estimular la creació de producte.
  • Masterchef (abril 2016): Participació al programa gastronòmic amb més audiència de la televisió espanyola; permetrà projectar la gastronomia catalana als mercats de proximitat.
  • Catalunya #Som Gastronomia Tour 2016: Acció de promoció del turisme enogastronòmic als mercats prioritaris següents: França, el Regne Unit, Espanya, Alemanya,  Suècia i Itàlia. L’acció consistirà en una presentació interactiva de la Catalunya enogastronòmica, que anirà seguida d’un showcooking. Finalitzarà amb una degustació de productes catalans i un tast de vins. Els participants seran prescriptors de cadascun dels mercats (agents de viatges,  influenciadors i premsa).
  • Presència a les fires amb “Catalunya és el teu rebost”Mercat de Mercats, FITUR, WTM, ITB, B-Travel. Espai destacat dins de l’estand de l’Agència Catalana de Turisme dedicat al turisme enogastronòmic.
  • Pla de la gastronomiaEl Pla de la gastronomia té com a objectius articular una proposta global i transversal,  definir les línies i les accions estratègiques per consolidar i enfortir el sector en els propers anys i establir un marc d’indicadors mesurables del i per al sector. Aquest Pla rebrà l’acompanyament d’experts del sector i s’articularà entorn de sessions de treball amb participació del sector durant tot l’any, que tractaran sobre la vessant gastronòmica dels àmbits següents: economia, patrimoni, turisme, sostenibilitat,  salut, formació, innovació, comunicació i internacionalització. Les conclusions del Pla es presentaran al Fòrum Gastronòmic de Barcelona del mes d’octubre.
  • Menú “Som Gastronomia”: campanya adreçada als restaurants catalans per tal que elaborin un menú que respongui al repte plantejat per la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia, és a dir, amb producte de proximitat-quilòmetre zero; amb productes de temporada adaptat a les estacions; i basat en la cuina del territori.
  • Campanya de publicitat tematitzada a França, el Regne Unit i Espanya
  • Viatges de familiarització i viatges de premsa a Singapur, Austràlia, Corea, la Xina i Països de l’Est

Dossier de l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme

 Pots descarregar-te el dossier de l’any de la Gastronomia i l’Enoturisme en aquest apartat:

Dossier de Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia 2016

 Pots descarregar-te el dossier de Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia en aquest apartat:

Memòria de Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia 2016

 Pots descarregar-te la memòria de Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia en aquest apartat:


PROGRAMES I PROFESSIONALS

ACT Tarragona Turisme Diputacio Lleida ddgi Twitter Barcelona Turisme Cambres Catalunya