Inici > Projectes i xarxes europees > Projecte Med Pearls

Projecte Med Pearls

The Mediterranean as an innovative, integral and unique destination for Slow Tourism initiatives

El projecte Med Pearls, liderat per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i cofinançat per la Unió Europea mitjançant el programa ENI CBC Mediterranean – Sea Basin Programme, va finalitzar el 31 de maig del 2023.  

Els socis de l’ACT van ser: 

The Confederation of Egyptian European Business Associations (Egipte) 
The Federation of Egyptian Chambers of Commerce – Alexandria Chamber (Egipte) 
Municipality of Thessaloniki (Grècia) 
Discovery Travel & Tourism LLC (Jordània) 
APS Mediterranean Pearls (Itàlia) 
Palestine’s Information and Communications Technology Incubator (Palestina) 
Palestine Wildlife Society (Palestina) 
 
El projecte tenia un pressupost global de tres milions d’euros i estava cofinançat al 90% mitjançant el programa de cooperació transfronterera de la conca mediterrània ENI CBC Med 2014-2020. Aquest programa forma part de l’instrument europeu de veïnatge (ENI en anglès), la finalitat del qual és fomentar la cooperació transfronterera (CBC en anglès) entre els països d’ambdues ribes del Mediterrani (MED) amb l’objectiu principal de crear una zona de pau, estabilitat, prosperitat i bon veïnatge. 

Començat el setembre del 2019, el projecte Med Pearls va néixer amb un objectiu concret: posicionar internacionalment el Mediterrani com una destinació única i integral per experimentar l’estil de vida mediterrània fent turisme lent (slow tourism), convidant els viatgers a descobrir noves destinacions de manera sostenible i responsable i alhora a tenir un contacte directe amb les comunitats locals. 
Med Pearls vol integrar i construir sinergies entre els diferents països de la Mediterrània amb l’objectiu de promoure un turisme més sostenible. 

Per fer-ho possible, el projecte va començar definint el concepte de turisme lent. Mitjançant l’anàlisi detallada de les estratègies de sis destinacions diferents de turisme lent, el projecte va poder extreure conclusions sobre què és aquest tipus de turisme i com els agents turístics poden incorporar-lo en la seva oferta. Aquests estudis inclouen: 

Directrius sobre les pràctiques més innovadores de promoció i comercialització de destinacions turístiques. 
– Presentació de les pràctiques més innovadores en promoció i comercialització de destinacions turístiques. 
Manual per a la creació de productes de turisme lent. 
– Demanda internacional de turisme lent: manual turisme lent  

El projecte s’ha implementat en les sis destinacions que en formen part i ha desenvolupat experiències de turisme lent en àrees pilot contrastades. Aquestes experiències tenen com a objectiu transformar la manera com els viatgers es relacionen amb el Mediterrani fomentant una connexió més profunda amb l’entorn i alhora millorant l’exploració perquè sigui més significativa. El projecte ha obtingut globalment els resultats següents: 

– S’ha implantat a 6 països mediterranis. 
– Ha contribuït al desenvolupament de 13 destinacions de turisme lent. 
– Ha treballat amb 19 empreses de gestió de destinacions o DMC (la sigla en anglès de destination management companies) del Mediterrani per desenvolupar 26 productes de turisme lent. 
– Ha donat suport a la creació de més de 190 experiències de turisme lent. 

Cal destacar la participació i l’aportació de les empreses creadores dels productes de turisme lent, que van ser la clau de l’èxit del projecte. El nostre agraïment a Akesine Viaggi, Blue Line, Borghi Italia Tour Network, Buena Ruta, Egypt Day Tours, El Brogit, Emotional Sicily, Enjoy Travel and Tourism, Hub Adventure, Mazi Travel & Events, Nebo Tours, Open Ways Events & Travel, San Dopios , Sicily by Sicily, Sunbird Travel Agency, Traveltec, Trek & Ride / Inytur, Tu i Lleida i Turismo Vivencial

En el cas de Catalunya, la inversió per crear aquests productes es va destinar a les comarques de les Garrigues, la Ribera d’Ebre i l’Anoia. En cadascuna de les tres comarques, l’ACT ha col·laborat amb les diputacions i els consells comarcals per tal de donar continuïtat al projecte i treballar conjuntament amb els diferents agents i actors del territori, que són els qui aportaran el valor de proximitat als productes.  

Els sis productes turístics creats a Catalunya durant el 2022 per a les sis DMC catalanes subvencionades van representar un total de seixanta paquets en aquestes comarques participants, que es van promoure per mitjà de la marca conjunta Breathing Land. 

A més a més, en la seva aposta per la innovació tecnològica, el projecte també ha col·laborat en el desenvolupament de deu solucions TIC que han complementat les experiències «lentes» amb innovació a les destinacions del projecte. Aquestes solucions aprofiten el poder de la tecnologia per millorar la visibilitat, racionalitzar l’intercanvi d’informació i facilitar els esforços de distribució i promoció de les agències de viatges locals que han creat els productes. A Catalunya, TourKnife i Iternatura van desenvolupar solucions TIC per a empreses de l’Anoia. 

Aquestes ofertes, elaborades curosament, ofereixen als viatgers moments inoblidables i els submergeixen en les tradicions locals, en el patrimoni i en la bellesa natural del Mediterrani. En aquest marc, el projecte ha dut a terme diferents accions de promoció i comercialització: 
– Llançament d’una nova pàgina web per promocionar la marca i els seus productes: www.breathingland.com. 
– Desenvolupament d’una presència a les xarxes socials de la marca Breathing Land a Instagram i YouTube, i del projecte Med Pearls a Facebook, Twitter i Instagram. 
– Realització de diferents campanyes de màrqueting en línia, a través de xarxes socials i anuncis, en què s’ha promocionat la marca Breathing Land i el turisme lent, que han donat molt bons resultats de conversió i visualitzacions. 
– Promoció de la marca a fires turístiques prestigioses com ara la World Travel Market de Londres, la ITB de Berlín i la Fiets en Wandelbeurs dels Països Baixos. En cadascuna de les fires, el projecte ha format part de l’estand de Catalunya amb l’objectiu de promocionar la marca i les seves destinacions. 
– Distribució d’un butlletí mensual entre persones i empreses interessades. 
– Organització de viatges de familiarització i premsa pels diferents països del projecte. El novembre del 2022, es van organitzar els primers viatges de familiarització amb el projecte a Catalunya amb vuit operadors alemanys de ruta per les comarques de l’Anoia, les Garrigues i la Ribera d’Ebre, del 21 al 24 de novembre, i un viatge de premsa amb cinc mitjans de França, del 26 al 29 de novembre. En aquests dos viatges els grups van poder conèixer empreses turístiques que promocionen l’ús de productes locals i descobrir l’oferta de qualitat de turisme lent del territori.  

El projecte Med Pearls ha deixat un llegat de conceptualització i posada en pràctica del turisme lent i ha creat una xarxa en la qual s’han involucrat fins a 670 proveïdors, 10 empreses TIC i 19 DMC en 13 àrees pilot de 6 països. Ara, el testimoni per a la continuació passa a les empreses turístiques, que continuaran amb la marca Breathing Land per a la comercialització conjunta d’experiències de turisme lent, i, més concretament a Catalunya, també passa als patronats de turisme així com als consells comarcals amb el suport de l’ACT en el marc del projecte d’ecoturisme lent del Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022. 
 

PROGRAMES I PROFESSIONALS

ACT Tarragona Turisme Diputacio Lleida ddgi Twitter Barcelona Turisme Cambres Catalunya